Československý beatový festival bude znovu po padesáti letech

Mělnický deník

Kralupy - U zrodu myšlenky obnovit tradici československého beatového festivalu stojí Ivan Rössler, český textař, novinář, a scenárista. Písně s jeho texty zpívali čeští zpěváci včetně Karla Gotta.

Ačkoli je původem z Prahy, Kralupy nad Vltavou jsou jeho městem. Pracoval totiž jako směnový provozní pracovník v místním podniku na výrobu kaučuku. Současně psal četné fejetony pro tehdejší Večerní Prahu.

Životem šel dál v hudebním oboru jako selfmademan. Záhy absolvoval vysokou školu a naplno využil svého publicistického talentu.

Letos v prosinci uplyne už padesát let od prvního Československého beatfestivalu. Proto přišel na svět nápad udělat k tomuto jubileu vzpomínkový koncert.

Podle Rösslera se na této myšlence podílel Jiří Rybář, galerista a bubeník skupiny Synkopy 61. „Začal vznikat projekt, jehož výsledkem bude koncert 17. prosince. Snad se nám společně podaří alespoň částečně připomenout někdejší atmosféru, a pokud se to povede, možná vznikne i pokračování,” řekl Ivan Rössler pro Mělnický deník.

Úplně první československý beatový festival se konal v pražské Lucerně. K dalšímu se hudebníci sešli o rok později a do třetice se přehlídka uskutečnila v roce 1971. K připomenutí atmosféry festivalů, kterým tehdejší doba ze známých důvodů nepřála, se některé z kapel do známého velkého sálu vracejí. Návštěvníci uslyší skladby kapely Energit, George and Beatovens, Jazz Q Martina Kratochvíla, vystoupí Vladimír Mišík & ETC, slovenské Prúdy, Lešek Semelka a kapela S. L. S., legendární vokální skupina Synkopy 61 a The Primitives Group.

Ivan Rössler rád vzpomíná na atmosféru druhé poloviny šedesátých let. „Vstupoval jsem do ní, když mi bylo dvacet a začal jsem se v roce 1965 věnovat jako externí spolupracovník Mikrofóra populární hudbě. Z té doby je v mém životě několik dalších významných milníků,” vypráví. V roce 1966 se stal tiskovým tajemníkem historicky prvního popového festivalu Bratislavská lýra. A o rok později přišel první československý beatfestival.

„Byla to tehdy opravdová senzace. V paměti mi utkvěl až ten druhý ročník. Doktor Jiří Chlíbec, otec tohoto festivalu, mi poslal zvací dopis na vojnu, a ten udělal takový dojem, že jsem dostal na hudební přehlídku opušťák,” vzpomíná Ivan Rössler. Nikdo ho ovšem v Lucerně v uniformě nepoznal, musel se ke každému doslova hlásit. „Dodnes si pamatuji, jak Viktor Sodoma zpíval známou skladbu Hush za doprovodu Apollobeatu, byl jsem nadšen ze Sunny Grave Vladimíra Mišíka, zjevením byl třeba i Michal Prokop s Framus Five,” dodává jeden z pořadatelů a připomíná, že festival se následně konal do třetice ještě v roce 1971, kdy začínala normalizace. A pak zcela zanikl.

Jiří Herain, Foto Petra Poláková-Uvírová

φ