HISTORIE

Do této rubriky zařazujeme vzpomínky na minulé beat-festivaly, zajímavé odkazy a pod. Může zde být i vaše vzpomínka.

Necháme hrát Mišíka

a to na Československém beat-festivalu 17. 12. v pražské Lucerně.


Mišíkova hudební cesta je lemovaná legendárním názvy kapel: ve skupině Komety se seznámil s Radimem Hladíkem, spolu přešli do Fontány, která se později proslavila pod názvem The Matadors, chvilku hrál s George and Beatovens, pak společně s Radimem Hladíkem založil The Special Blue Effect (později Blue Effect, ještě později Modrý efekt, M efekt bez tečky za „M“ i s tečkou), pak přišlo Flamengo (ano, v té době vzniklo Kuře v hodinkách). Přeskočme pár let až do roku 1974 a je tu Etc…

Na Československém beat-festivalu vystupoval Vladimír Mišík dvakrát: v roce 1968 s Blue Effectem a v roce 1971 s Flamengem. Přečíst celý článek »

George and Beatovens zahájí 17. prosince Československý beat-festival v Lucerně

Asi to víte, ale jen pro připomenutí: když osmnáctiletý Petr Novák zakládal skupinu, pojmenoval ji Beatles. To ovšem nemohlo projít a tak podle svého bubeníka Jiřího Jiráska ji nazval George and Beatovens. A pod tímto názvem skupina působí dodnes. Skupina měla - jako všechny beatové skupiny u nás - poměrně složitou historii, včetně odchodu Petra Nováka do Flamenga, dočasného zániku (dvakrát), opětovného obnovení, Jen pro ilustraci, ze známých muzikantů skupinou postupně prošli: Juračka, Mišík, Obermayer, Andršt a řada dalších. V roce 1993 se stal členem skupiny Karel Kahovec, který se skupinou zpíval po boku Petra Nováka plné čtyři roky, až do Novákovy smrti.

Přečíst celý článek »

Lešek Semelka: Měl jsem štěstí na kytaristy

Lešek Semelka hrál na Československých beatových festivalech dvakrát: poprvé v roce 1968 se skupinou Cardinals a podruhé v roce 1971 se skupinou Blue Effect.
V roce 1968 jsem byl z festivalu vyvalenej, protože jsem krátce před tím přišel do Prahy z Litvínova, kde jsem do té doby žil. Takže Cardinals byla vlastně moje první větší štace. Ta kapela už točila nějaké desky a tak jsem byl rád, že jsem se do takové kapely dostal. Bylo mi tehdy dvaadvacet let. Do kapely jsem udělal konkurs a bylo to pro mne něco úžasného. Přečíst celý článek »

Energit zahraje v Lucerně!

Skupina Energit vznikla v roce 1973 a Luboš Andršt v ní byl zakládajícím členem společně se zpěvákem Ivanem Khuntem, bubeníkem Erno Šedivým a baskytaristou Vladimírem Padrůňkem. Neexistovala dlouho, po jejím zákazu Šedivý a Khunt emigrovali. Pozdějším Energitem Luboše Andršta pak prošla řada hudebníků: Mišík, Kohout, Viklický apod. Po více než třiceti letech byla skupina obnovena a hraje v obsazení: Luboš Andršt - kytara, Vladimír Guma Kulhánek - baskytara, Jiří Zelí Zelenka - bicí, a Honza Holeček - klávesy a zpěv. Jsou dalšími účastníky Československého beatového festivalu po 50 letech, který se uskuteční 17. prosince v pražské Lucerně. Přečíst celý článek »

Pavol Hammel: Hrajeme stále dobře, bude to nářez!

Představujeme dalšího účastníka Československého beat-festivalu po 50 letech, který se uskuteční 17. prosince v pražské Lucerně.

Foto Ctibor Bachratý

Pavol Hammel je bezpochyby beatová legenda. V roce 1963 založil skupinu Prúdy, (skupina ve skutečnosti začínala o rok dřív pod názvem Jets). Kapelou prošla řada známých hudebníků, zejména klávesista Marián Varga, baskytarista Feder Frešo (je i v současném obsazení), bubeník Vlado Mallý a další. Na 1. československém beat-festivalu dostávají Prúdy cenu za nejlepší texty k vlastním písničkám. Na 2. československém beat-festivalu v pražské Lucerně v roce 1968 (to bylo Hammelovi pár dní dvacet let) získává píseň Čierna ruža titul skladba festivalu. Prúdy nesmí chybět ani na 3. československém beat-festivalu v roce 1971, který byl v té době zatím poslední. K Hammelovým nejslavnějším písním patří bezpochyby Medulienka, Do piesku píš, Učitelka tanca apod. Na svých hudebních projektech spolupracoval se skupinou Collegium Musicum a Radimem Hladíkem.

Pavol Hammel nám zodpověděl pár otázek:
Když se ohlédnete za těmi padesáti lety, které uplynuly od prvního historického beat-festivalu v pražské Lucerně, co vám beat dal a co vám beat vzal?
Přečíst celý článek »

Martin Kratochvíl: Měli jsme větší úspěch, než jsem čekal

Martin Kratochvíl zahraje na Československém beatovém festivalu po 50 letech, který se uskuteční 17. prosince od 17:00 v pražské Lucerně. Dále budou hrát Prúdy, Synkopy 61, Vladimír Mišík a E.T.C., Lešek Semelka a S.L.S., George Beatovens s Karlem Kahovcem a Viktorem Sodomou a Primitives Group. Martin Kratochvíl se prvních dvou ročníků nezúčastnil, pobýval v té době vesměs v Anglii, ale na třetím už byl a byla to bomba.

Přečíst celý článek »

Jiří Rybář (Synkopy 61): Byl to pro nás vrchol!

Na I. československý beatový festival v roce 1967 do Prahy jsme již přijeli jako vyzrálá kapela, která měla v Brně i okolí velmi silnou fanouškovskou základnu a hlavně v roce 1966 skupina Synkopy 61 vyhrála mezinárodní studentský festival beatových skupin v polské Gliwici a za odměnu následně účinkovala na všech významných koncertních pódiích po polských městech, ale také v polském rozhlase a televizi. Za všechna vystoupení bych uvedl koncert na fotbalovém stadionu Lechii v polském Gdaňsku, kde jsme si zahráli s nejlepšími polskými kapelami a také s tehdy populární finskou kapelou Beat Stones pro 30.000 lidí. Následně se nám dostalo i té pocty si zahrát v tehdy slavném varšavském klubu Stodola. V červnu roku 1967 jsme získalii i III. nejvyšší kvalifikační stupeň koncertních přehrávek u KPFKE v Brně a po listopadové premiéře (2x vyprodaného divadla Reduta v Brně), jsme na „I. čs. beatový festival“ do Prahy, již přijeli jako ostřílení beatoví mazáci.


Přečíst celý článek »

Co „Primitivové“ provedou s pražskou Lucernou?

Ivan Hajniš Je český bluesový zpěvák, kytarista, hráč na foukací harmoniku a v neposlední řadě legenda československého undergroundu.
Ivan Hajniš, hvězda prvních dvou ročníků Beatového festivalu, je zapsán do historie českého bigbítu jako frontman The Primitives Group, první udergroundové kapely v Evropě, jedné z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších českých rockových kapel 60. let. „Primitivové“ jsou uváděni jako první kapela na světě, která začala používat při koncertech doplňující efekty, jako ohně, peří, živé ptáky, ryby aj. Členové kapely se také malovali podle motivů hvězd z Kabaly. – Přečíst celý článek »

Fedor Frešo: Nejdůležitější události mé hudební kariéry.

Pražské bigbítové festivaly a hlavně svoji účast na nich považuji za nejdůležitější události mé hudební kariéry.
Ursiny, jako známý muzikant od dob Beatmen, mě po amatérských začátcích jako dvacetiletého vtáhl do světa “velkého” bigbítu a tak nastartoval kariéru, která vlastně trvá dodnes. První vstup do Lucerny byl velká zkouška mého sebevědomí a během vystoupení The Soulmen jsem trpěl neuvěřitelnou trémou. Na zkouškách jsem sledoval ostatní kapely a neustále zvažoval, kdo má jaké šance na získání ceny. Ohlas na naše vystoupení, reakce publika a verdikt poroty mě upřímně překvapily. Fakt, že nám “jednoznačně” přisoudili velkou cenu, měl za následek přirozenou euforii. Měl jsem pocit, že The Soulmen je cílová kapela mého snažení a už nebude žádná jiná. Dost jsem se mýlil.

Přečíst celý článek »

Pavel Váně: Vzpomínka na rok 1967

Celý rok 1967 jsme asi všichni prožívali velké naděje z prvních náznaků politického uvolnění,
pro mě osobně pak byla hodně důležitá maturita na gymplu - tehdy SVVŠ, potom hned nástup na „fildu“, na katedru psychologie.

Byl jsem druhým rokem členem tehdy už velmi populární kapely Synkopy 61. To znamenalo spoustu vystoupení nejen na obligátních tancovačkách, ale často taky v klubech a dokonce na samostatných koncertech. Natáčeli jsme první nahrávky v Československém rozhlasu a taky už i první desky. Na prvním singlu jsem dokonce sólově zpíval v dosud asi největším hitu Synkop - Válka je vůl. Přečíst celý článek »

φ