HISTORIE

Do této rubriky zařazujeme vzpomínky na minulé beat-festivaly, zajímavé odkazy a pod. Může zde být i vaše vzpomínka.

Pavol Hammel: Hrajeme stále dobře, bude to nářez!

Představujeme dalšího účastníka Československého beat-festivalu po 50 letech, který se uskuteční 17. prosince v pražské Lucerně.

Foto Ctibor Bachratý

Pavol Hammel je bezpochyby beatová legenda. V roce 1963 založil skupinu Prúdy, (skupina ve skutečnosti začínala o rok dřív pod názvem Jets). Kapelou prošla řada známých hudebníků, zejména klávesista Marián Varga, baskytarista Feder Frešo (je i v současném obsazení), bubeník Vlado Mallý a další. Na 1. československém beat-festivalu dostávají Prúdy cenu za nejlepší texty k vlastním písničkám. Na 2. československém beat-festivalu v pražské Lucerně v roce 1968 (to bylo Hammelovi pár dní dvacet let) získává píseň Čierna ruža titul skladba festivalu. Prúdy nesmí chybět ani na 3. československém beat-festivalu v roce 1971, který byl v té době zatím poslední. K Hammelovým nejslavnějším písním patří bezpochyby Medulienka, Do piesku píš, Učitelka tanca apod. Na svých hudebních projektech spolupracoval se skupinou Collegium Musicum a Radimem Hladíkem.

Pavol Hammel nám zodpověděl pár otázek:
Když se ohlédnete za těmi padesáti lety, které uplynuly od prvního historického beat-festivalu v pražské Lucerně, co vám beat dal a co vám beat vzal?
Přečíst celý článek »

Jiří Rybář (Synkopy 61): Byl to pro nás vrchol!

Na I. československý beatový festival v roce 1967 do Prahy jsme již přijeli jako vyzrálá kapela, která měla v Brně i okolí velmi silnou fanouškovskou základnu a hlavně v roce 1966 skupina Synkopy 61 vyhrála mezinárodní studentský festival beatových skupin v polské Gliwici a za odměnu následně účinkovala na všech významných koncertních pódiích po polských městech, ale také v polském rozhlase a televizi. Za všechna vystoupení bych uvedl koncert na fotbalovém stadionu Lechii v polském Gdaňsku, kde jsme si zahráli s nejlepšími polskými kapelami a také s tehdy populární finskou kapelou Beat Stones pro 30.000 lidí. Následně se nám dostalo i té pocty si zahrát v tehdy slavném varšavském klubu Stodola. V červnu roku 1967 jsme získalii i III. nejvyšší kvalifikační stupeň koncertních přehrávek u KPFKE v Brně a po listopadové premiéře (2x vyprodaného divadla Reduta v Brně), jsme na „I. čs. beatový festival“ do Prahy, již přijeli jako ostřílení beatoví mazáci.


Přečíst celý článek »

Co „Primitivové“ provedou s pražskou Lucernou?

Ivan Hajniš Je český bluesový zpěvák, kytarista, hráč na foukací harmoniku a v neposlední řadě legenda československého undergroundu.
Ivan Hajniš, hvězda prvních dvou ročníků Beatového festivalu, je zapsán do historie českého bigbítu jako frontman The Primitives Group, první udergroundové kapely v Evropě, jedné z nejúspěšnějších a nejoriginálnějších českých rockových kapel 60. let. „Primitivové“ jsou uváděni jako první kapela na světě, která začala používat při koncertech doplňující efekty, jako ohně, peří, živé ptáky, ryby aj. Členové kapely se také malovali podle motivů hvězd z Kabaly. – Přečíst celý článek »

Fedor Frešo: Nejdůležitější události mé hudební kariéry.

Pražské bigbítové festivaly a hlavně svoji účast na nich považuji za nejdůležitější události mé hudební kariéry.
Ursiny, jako známý muzikant od dob Beatmen, mě po amatérských začátcích jako dvacetiletého vtáhl do světa “velkého” bigbítu a tak nastartoval kariéru, která vlastně trvá dodnes. První vstup do Lucerny byl velká zkouška mého sebevědomí a během vystoupení The Soulmen jsem trpěl neuvěřitelnou trémou. Na zkouškách jsem sledoval ostatní kapely a neustále zvažoval, kdo má jaké šance na získání ceny. Ohlas na naše vystoupení, reakce publika a verdikt poroty mě upřímně překvapily. Fakt, že nám “jednoznačně” přisoudili velkou cenu, měl za následek přirozenou euforii. Měl jsem pocit, že The Soulmen je cílová kapela mého snažení a už nebude žádná jiná. Dost jsem se mýlil.

Přečíst celý článek »

Pavel Váně: Vzpomínka na rok 1967

Celý rok 1967 jsme asi všichni prožívali velké naděje z prvních náznaků politického uvolnění,
pro mě osobně pak byla hodně důležitá maturita na gymplu - tehdy SVVŠ, potom hned nástup na „fildu“, na katedru psychologie.

Byl jsem druhým rokem členem tehdy už velmi populární kapely Synkopy 61. To znamenalo spoustu vystoupení nejen na obligátních tancovačkách, ale často taky v klubech a dokonce na samostatných koncertech. Natáčeli jsme první nahrávky v Československém rozhlasu a taky už i první desky. Na prvním singlu jsem dokonce sólově zpíval v dosud asi největším hitu Synkop - Válka je vůl. Přečíst celý článek »

Petr Směja: Mé vzpomínky na 1. a 2. čs. beat festival v Praze

Z pozvání na 1. Čs. beat festival, který se uskutečnil 20. -22. prosince 1967, měla celá naše kapela Synkopy 61 velkou radost, neboť v Praze jsme předtím nikdy nehráli a ještě k tomu v Lucerně!
Koncerty před vyprodaným hledištěm měly neopakovatelnou atmosféru, ale nejlepší ze všeho byly mimosoutěžní půlnoční beat-sessiony na Žofíně. Díky festivalu jsme navázali dlouholetou spolupráci s nakladatelstvím Panton, které nám v edici Mikrofóra vydalo první EP desku, Česťou Klosem a Michalem Horáčkem z časopisu Melodie, kritikem Jiřím Černým a dalšími hudebními osobnostmi. Přečíst celý článek »

φ